Dünyanın tamamen dijital hale gelmesiyle birlikte, iş dünyasında rekabetçi kalmak artık oldukça zorlaştı. Her gün bir işletme, potansiyellerini sergilemek ve küresel pazarda güvenilir bir konum elde etmek için bir web sitesine ihtiyacı olduğunu biliyor.
Çünkü web siteleri, müşterilerinizin markanızla etkileşime girebileceği ve marka sadakati oluşturabileceği, işletmenize açılan bir kapı görevi görüyor. Fakat bir web sitesini yayına almadan önce atmanız gereken bazı adımlar vardır.
Bu noktada domain’ler devreye girer.
Domain Nedir?
Domain yani alan adı, bir web sitesinin önemli bir parçasıdır ve bir web tarayıcısının URL sekmesinde görülür. Bir web sunucusunda barındırılan bir siteye atanabilen benzersiz bir addır. Alan adı, farklı varlıklar tarafından kullanılan bir kopyası olamayacağı için bir telefon numarası veya e-posta adresine benzer şekilde çalışır. Örneğin, www.google.com zaten alınmış ve şu anda aktif olduğundan, hiç kimse aynı alanı kullanamaz.
Alan adları harfler, sayılar ve sembollerden oluşur. Birinin web sitelerini barındırmak için kullanmadan önce alan adı kayıt kuruluşu aracılığıyla bir alan adı satın alması ve kaydettirmesi gerekir. Bazı alan adları, olumlu geçmişleri nedeniyle web sitesine daha fazla değer sağlayabileceğinden diğerlerinden daha pahalı olabilir.
Domain Nasıl Çalışır?
Biraz daha teknik olmak gerekirse, kullandığınız dizüstü bilgisayardan web sitenizi barındıran sunuculara kadar internetteki bilgisayarların, bilgisayarların birbirlerini tanımlamasını ve bulmasını sağlayan noktalarla (.) ayrılmış 4-12 sayıdan oluşan bir dizi olan bir IP adresi vardır.
Örneğin, bir IP adresi aşağıdaki şekildedir:
192.185.226.162
Bu numaralar makineler için harika olsa da, gitmek istediğiniz her web sitesi için 12 haneyi hatırlamak zor olacaktır. İşte bu noktada alan adları devreye girer.
Bir alan adı ile, google.com gibi hatırlaması kolay bir kelime veya kelime öbeği yazarak bir web sitesini ziyaret edebilirsiniz.
URL Yapısında Domain Adının Yeri ve Önemi
Bir alan adı genellikle URL adı verilen daha büyük bir internet adresinin parçasıdır.
URL, bir alan adından çok daha fazla ayrıntıya girer. Bir web sitesindeki belirli konum ve onunla nasıl etkileşimde bulunduğunuz hakkında bilgiler sağlar.
Uniform Resource Locator (URL), bir web sitesinin veya başka bir çevrimiçi kaynağın (fotoğraflar veya indirilebilir PDF’ler gibi şeyler) tam adresidir.
Bu yazının URL’sini örnek olarak kullanırsak, bir URL’nin üç temel bölümü protokol tanımlayıcısı, alan adı ve konumdur: https://abc.com/domain-nedir/
Alan Adı Neden Önemlidir?
Alan adı, kullanıcılar için IP adreslerinden daha akılda kalıcı olduğu için belirli bir web sitesini bulmayı kolaylaştırır. İnsanlar, anlaşılması zor olan uzun bir sayı grubu yazmak yerine sadece bir isim veya bir kelime girerek istedikleri web sitelerine ulaşabilir.
Alan adının önemli olmasının bir başka nedeni de markalaşmaya yardımcı olmasıdır. Bir web sitesinin URL’si, örneğin facebook.com gibi belirli anahtar kelimeler etrafında bir imaj veya marka oluşturmak için kullanılır.
Domain Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?
Artık domain’in ne olduğu ve nasıl çalıştığı hakkında bilginiz olduğuna göre, muhtemelen web siteniz için nasıl iyi bir domain bulabileceğinizi merak ediyorsunuzdur.
Aşağıda harika bir alan adı seçmek için birkaç ipucu bulabilirsiniz:
1. Anahtar Kelimeler Kullanın
Anahtar kelimeler, insanların internette bir şeyleri nasıl aradığını ve Google gibi arama motorlarının sitenizin insanların aradığı bilgilere sahip olup olmadığını nasıl anladığını gösterir.
Alan adınızda web sitenizi tanımlayan anahtar kelimeler kullanmak, yalnızca insanların sitenizin ne hakkında olduğunu bilmesini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda arama sonuçlarında üst sıralara çıkmanıza da yardımcı olur (bu da sizin için daha fazla ziyaretçi trafiği ve potansiyel gelir anlamına gelir).
2. Hatırlamayı Kolaylaştırın
Bir web sitesine nasıl ulaşılacağını hatırlamayı kolaylaştırmak, iyi düşünülmüş alan adları ile ilgilidir.
Alan adınızın hatırlanmasını kolaylaştırırsanız, daha fazla kişinin web sitenize tekrar tekrar gelmesini sağlayabilirsiniz. Bu yüzden alan adınızın kolay hatırlanmasına yardımcı olmak için ne yaptığınızı anlatan akılda kalıcı bir ad bulmaya çalışın.
3. Kısa Tutun
Alan adları ideal olarak 10 karakterden az veya yaklaşık 2-4 kelime uzunluğunda olmalıdır. Kısa bir alan adını hatırlamak ve söylemek daha kolay olduğu için bir alan adı ne kadar kısa olursa o kadar iyidir, ancak bugünlerde harika bir kısa ad bulmak gerçekten zordur.
4. Yazmayı Kolaylaştırın
İnsanların alan adınızı hızlı bir şekilde yazacaklarından emin olun. Bu, doğrudan web sitenize gitmek istediklerinde veya sizi hatırlamaya çalıştıklarında ve Google’a yazdıklarında iyi olur.
Bu konudaki en önemli nokta, kısa tutmanın yanı sıra, kolayca yanlış yazılabilecek, yanlış okunabilecek veya yanlış telaffuz edilebilecek kelimeler kullanmamaktır.
Bazen mükemmel alan adı zaten alınmıştır. Bu durumda, tireli bir versiyon deneyebilirsiniz, ancak bunu yaparsanız çok uzun olmadığından emin olun. Kısa çizgiler ideal değildir, ancak işe yarayabilir.
5. .Com’u Alın
Dünyada en yaygın kullanılan üst düzey alan adı olduğu için bir .com uzantısını almak istersiniz, çünkü insanlar otomatik olarak bunu kullandığınızı varsayar. Ancak .com uzantılı alan adlarının çoğu alınmıştır, bu nedenle .net, .org veya .co ve .io gibi yeni TLD’lerden bazıları da işe yarayabilir.
6. Yasal Sorunlardan Kaçının
Web sitenizle ne yapmak istediğinize bağlı olarak, bu çok büyük bir sorun olmayabilir, ancak bir alan adı satın almadan ve sitenizi kurmadan önce başka birinin alan adı veya web sitesi için benzer bir ad kullanıp kullanmadığını görmek için biraz zaman harcayın.